Toimitus Mediatiedot Jakelutiedot Yhteystiedot
pe 17.10.2008 klo 17:17
Liikenneonnettomuus
Vastaanottajan sähköpostiosoite (erota useat osoitteet pilkulla):
Lähettäjän nimi:
Lähettäjän sähköpostiosoite:
Viesti vastaanottajalle:

Pyöräilijä törmäsi jalankulkijaan - nainen loukkaantui vakavasti

Pyöräilijä ajoi jalankulkijan kumoon Helsingin keskustassa.Lukijan kuva

Nainen loukkaantui vakavasti jäätyään polkupyöräilijän yliajamaksi Helsingin keskustassa perjantaina. Onnettomuus tapahtui Kluuvikadun ja Pohjoisesplanadin risteyksessä kello puoli neljän aikaan iltapäivällä.

Poliisin mukaan naisen tila on erittäin vakava.

- Vielä ei tiedetä tuleeko uhri selviämään. Hänet kuljetettiin sairaalaan vakavasti loukkaantuneena, eikä hänen tämän hetkisestä tilastaan ole tietoa, Helsingin poliisin päivystävä komisario Mika Helminen kertoi kello viiden aikaan iltapäivällä.

Helmisen mukaan pyöräilijä oli törmännyt jalankulkijaan huomattavalla nopeudella.

- Törmäys oli todella raju. Polkupyöräilijä ajoi jalkakäytävällä kovaa vauhtia ja häntä tullaan todennäköisesti epäilemään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Pyöräily jalkakäytävillä on Helsingin keskustassa kielletty.

- Ajatus on, ettei jalankulkijoiden keskellä tulisi ajaa, Helminen lausuu.

Petra Lehtinen, Vartti.fi
Lukijoiden kommentit » 50 viestiä
17.10.2008 17:44 | Gee

Miten...

Ikävä juttu että näin on tapahtunut.
Ihmettelen kyllä miten pyöräilijä on 'onnistunut' aiheuttamaan vakavaksi luokiteltavat vammat. Siinähän on käsittääkseni kyse 'niska murtunut tms.' -osastosta, eikö?

17.10.2008 17:51 | Gee

Jahas, tuli viesti tuplana kun yhteys tökki...

17.10.2008 18:11 | Liikennesäännöt selviksi!

Pyöräilijät pysyköön pyöräteillä!

Jalankulkijana pelkään joka päivä pyöräilijöitä kävellessäni kotoani Kampista töihin Kallioon. Pyöräilijät rikkovat jatkuvasti liikennesääntöjä ja heidän vauhti on todella kova. Eli itselleni olisi joka päivä saattanut sattua samoin kuin tarinan naiselle. Kun olen huomauttanut pyöräilijöille heidän rikkovan liikennesääntöjä, olen saanut vastaukseksi todella ala-arvoista puhetta - hyvä että ei ole tullut turpiin. Pitäisikö minun jalankulkijana kävellä kadulla, että pyöräilijät saisivat rauhassa vallata jalankulkijoiden kulkuväylät? Miksi poliisit eivät puutu asiaan?

17.10.2008 18:18 | jaques

Mitenköhän..

Itsekin pyöräilen. En kuitenkaan ilman jarruja itsekkäällä asenteella, autot ja mummot väistäköön....

17.10.2008 18:28 | TTHO

Pyörät pois keskustasta.

Kenenkään ei ole tarve liikkua pyörällä Helsingin keskustassa koska joukkoliikenne palvelee. Tässä taas nähdään välinpitämättömyys ihmisten turvallisuudesta. Useita vaartilateita kokenut.

17.10.2008 18:45 | pekka

fillaroitsia

jos skagaa tsygäillä ajotiellä voi jättää tsygen himaan,tietysti landelta muuttaneille se on kova paikka jossa ei ole kuin traktoreita ja kärrypoljuja. ja stadilasethan dallaeilee ei tsygäile!

17.10.2008 18:45 | AK

Pyörät pois jalkakäytävältä

Pyörille omat kaistat AUTOTIELLE. Niin ei tarvitse hidastella, kun ei ihmiset muutenkaan tajua olla kävelemättä nykyisillä pyöräkaistoilla.

17.10.2008 18:48 | tee_bee

Ja jalankulkijat jalankulkijoiden alueella

Edelliselle. Jos nyt vaikka listaisin Espan ympäristöstä muutaman hankalan paikan. Kappelin takana pyörätiellä on aina jalankulkijoita (tai valtioneuvoston autoja), Kauppatorin punaisella pyörätiellä on aina hoipertelevia matkalaukkujaan vetäviä risteilijöitä, Erottajan ja Bulevardin risteyksessä usein joutuu väistelemään väärin risteyksessä ajavia autoilijoita, Bulevardin pyöräkaistat on aina poikki laittomassa "huoltoajopysäköinnissä" olevien autojen takia, Mannerheimintien pyörätietä kohtaan jalankulkijat ovat täysin epäkunnioittavia. Tässä vain muutama pienempi ongelma.
Kuinka moni autoilija on edes huomannut, että Espalla on kolmenkympin nopeusrajoitus? Kuinka moni autoilija (tai Hotelli Kämp) kunnioittaa kävelyaluemerkkiä Kluuvikadulla. Ongelmat suomalaisessa liikenteessä ovat syvemmällä kuin vain jalankulkijoiden suhteessa pyöräilijöihin.
Valitettava onnettomuus sinänsä, että jalankulkija jäi pyöräilijän jyräämäksi. Kluuvikadulla pyöräily ei ole kielletty. Ajoiko pyöräilijä siis Esplanadin jalkakäytävällä? Tuskin...

17.10.2008 18:49 | Kalle

Sopu sijaa antaa

Todella ikävä onnettomuus. Siitä huolimatta pakko kommentoida muutamaa täällä olevaa viestiä. Jokaiseen liikenteessä liikkujaryhmään mahtuu ikävä kyllä niitä, jotka eivät liikennesäännöistä piittaa - niin pyöräilijöihin, jalankulkijoihin kuin autoilijoihin. Ja jokaisella on oikeus liikkua valitsemallaan tavalla niillä alueilla, joilla siihen lain mukaan on oikeus - joukkoliikenteistä riippumatta.

17.10.2008 19:00 | jorma

kävelykadulla

kävelykadulla ajoi jossa ei saa pyörällä ajaa.

17.10.2008 19:10 | Mara

Tampereella sama meininki!

Pyöräilijät huutavat oikeuksiaan esim. Hämeenkadun jalkakäytävien käytön suhteen. Tammelan kaupunginosan asukkaana olen jatkuvasti vaaratilanteissa pyöräilijöiden takia: eikö kaaliin painu, että pyörätie on vain merkityllä paikalla. Kaikki jalkakäytävät eivät ole pyöräteitä! Ennenkuin esitätte vaatimuksianne toteuttakaa myös jalankulkijoiden oikeuksia eli velvollisuuttanne noudattaa säännöksiä, jotka koskevat teitä, arvoisat pyöränkäyttäjät. Myöskään suojatien käyttö ei kuulu pyöräilijän oikeuksiin kadun ylittämisessä, ellei jatka pyörätieltä pyörätielle. Ikävä esimerkki väärästä käytännöstä lähiajalta Hämeenlinnassa. Toivon, että myös poliisi heittäisi välillä tutkansa nurkkaan ja ryhtyisi säästämään ihmishenkiä valvomalla tiukasti ja tasapuolisesti kaikkia liikenteessä liikkujia.

17.10.2008 19:20 | Pyöräilijä

Fixi vai ei?

Liittyykö kuvassa etualalla oleva pyörä tapaukseen? Onko tuo sellainen jarruton fixipyörä jossa polkimet pyörivät aina vaikka et itse polkisi, eli vapaaratas poistettu? Vai näyttääkö se vain siltä?

Pyöräilyä pitää tukea, mutta ei jalkakäytävällä ajamista saatika ylinopeutta. Toivottavasti poliisi alkaa sakottamaan molemmista rikkeistä tämän jälkeen.

17.10.2008 19:44 | Teija "tarkka"

Korjaus

"kävelykadulla ajoi jossa ei saa pyörällä ajaa." kirjoitti jorma

Tieliikennelaki 33 a pykälä:

Kävelykadulla ajaminen

Kävelykadulla polkupyöräily on sallittu. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa kuljettaa vain kadun varrella olevalle kiinteistölle, jollei kiinteistölle ole muuta kautta järjestetty ajokelpoista yhteyttä. Moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäköinti ja pysäyttäminen kävelykadulla on kielletty, lukuun ottamatta huoltoajoon liittyvää pysäyttämistä silloin, kun huoltoajo on liikennemerkin mukaan sallittu.

Ajonopeus kävelykadulla on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h.

Kävelykadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

17.10.2008 19:45 | sami

aa

JALANKULKIJA TULLUT KULMAN TAKAA?
PYÖRÄILIJÖILLÄ ON ETUOIKEUS!

17.10.2008 19:52 | spede

spede

no jos jalkakäytävältä tulee takatukka hulmuten kävely kadulle onko sallittua

17.10.2008 20:21 | Ami

jalankulkija kulman takaa

Mistäs ihmeestä joku keksi, että pyöräilijällä olis etuoikeus jalkakäytävällä jos jalankulkija tulee kulman takaa. No huh!

17.10.2008 20:44 | Jalan liikkeellä

Kuri ja rangaistus

Riittävä rangaistus yliajajalle ja lisää liikenteenvalvontaa, kiitos. Piittaamattomuus tämän valitettavan tapahtuman syynä.

17.10.2008 20:46 | Nina S

herätyskelloakin käytetään!?

miksi on niin kamalan vaikeata käyttää sitä kelloa mikä on pyörän ostohetkellä kuulunnut ihan jokaisen polkupyörän mukana kauppaan haloo! käytetäänhän herätyskellookin niin olsiko aika jonku laittaa säännöt pyörän kellon käyttöönki uusiks!? olen itse hyvin usein joutunnut hyppäämään pyöräilijän alta pois kun ei voi soittaa varoitusta kun tulee takaa päin! kuka siis on kävelytiellä väistämisvelvollinen se pyöräilijä pari päivää sitten näytti keskaria kun huusin perään et kellokin on keksitty ja pyörätiekin olis ollut ihan vieressä mutta piti ajaa kuin maailmanomistaja tyhjällä kävelytiellä 2 sentin päästä minun kädestäni.. entä jos olisin horjahtannut säikähdyksestä päin tätä pyöräilijää!

17.10.2008 20:58 | Oikeutta kaikille

Syytteitä tulossa?

1. Pyöräilijä saattaa saada syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
2. Syytteitä pitäisi nostaa useammin myös autolla tehdyistä yliajoista, jos sääntöjä on rikottu.
3. Vartti saattaa saada syytteen uutiseen liitetystä kuvasta, joka saattaa loukata kuvassa olevan pyöräilijän yksityisyyttä tai kunniaa riippuen siitä onko hän yliajaja tai sivullinen.

17.10.2008 21:26 | Ola

pyöräilijä törmäsi jalankulkijaan

kokemusta on pyöräilijä tuli orapihlajaaidan takaa suojatielle noin 20 km/h suoraan auton puskuriin.Pyöräilijä on poliisin mukaan tasavertainen jalankulkjan kanssa.Että se siitä.Mielestäni liikenne säännöt ovat myös pyöräilijöitä varten eivät ne ole aina oikeassa ??

17.10.2008 22:05 | pikku kananen

pata kattilaa jne...

itsekkin kaupungissa pyöräilevänä on inhottavaa katsoa jalkakäytävillä pyöräileviä pelkureita. pilaavat kaikkien maineen. useimmiten ajoradan reunassa ajaminen olisi sujuvampaa ja turvallisempaakin.

vielä enemmän inhottaa erillisillä pyöräkaistoilla ja pyöräteillä haahuilevat urpot. näkyypä niillä usein jopa koirankusettajia flekseineen. väittäisin, että yhtä jalkakäytävällä pyöräilevää kohti tepastelee pyöräkaistoilla kymmeniä sokeita ja välinpitämättömiä jalankulkijoita.

ainoa vakavampi törmäys minulla on auton kanssa, joka liikennesääntöjen vastaisesti kurvasi suoraan päälle. se oli "onneksi" selvä tapaus. eli pyörällä jää varmimmin auton alle noudattamalla liian tarkkaan liikennesääntöjä ja pitämällä kiinni etuajo oikeuksistaan. autolijat tappaa pyörilijöitä, mutta sehän on jo arkipäivää.

ÄÄRIMMÄISEN IKÄVÄ TAPATURMA, joka olisi voitu välttää.
..mutta jätetään se kiihkoilu kotio. ihan sama millä liikut itse, joka kastissa on omat idiootit.

17.10.2008 22:06 | pikku kananen

pata kattilaa jne...

itsekkin kaupungissa pyöräilevänä on inhottavaa katsoa jalkakäytävillä pyöräileviä pelkureita. pilaavat kaikkien maineen. useimmiten ajoradan reunassa ajaminen olisi sujuvampaa ja turvallisempaakin.

vielä enemmän inhottaa erillisillä pyöräkaistoilla ja pyöräteillä haahuilevat urpot. näkyypä niillä usein jopa koirankusettajia flekseineen. väittäisin, että yhtä jalkakäytävällä pyöräilevää kohti tepastelee pyöräkaistoilla kymmeniä sokeita ja välinpitämättömiä jalankulkijoita.

ainoa vakavampi törmäys minulla on auton kanssa, joka liikennesääntöjen vastaisesti kurvasi suoraan päälle. se oli "onneksi" selvä tapaus. eli pyörällä jää varmimmin auton alle noudattamalla liian tarkkaan liikennesääntöjä ja pitämällä kiinni etuajo oikeuksistaan. autolijat tappaa pyörilijöitä, mutta sehän on jo arkipäivää.

ÄÄRIMMÄISEN IKÄVÄ TAPATURMA, joka olisi voitu välttää.
..mutta jätetään se kiihkoilu kotio. ihan sama millä liikut itse, joka kastissa on omat idiootit.

17.10.2008 22:06 | leena kokkonen

tullipuomi

3 jälkeen bussipysäkki on täynnä kaaosta "maalle" menevien puolella,pysäkki täynnä kansaa ja yrität tähyillä omaa vuoroa mutta kun ei näy kun kaikki muukin kuikuilee.
Ensin on kapea pysäkki ja sit pyöräilytie ja sit kävelytie. pysäkki täynnä porukkaa etkä näe kunnolla vaan yrität kuikuilla mikä bussi tulee kun siellä on edessä kaupungin sisäisen bussin pysäkki ja samaan aikaan täytyy varoa polkupyörijä.
Onneksi en asu stadissa vaan mun on pakko käydä siellä välillä

17.10.2008 22:08 | leena kokkonen

tullipuomi

3 jälkeen bussipysäkki on täynnä kaaosta "maalle" menevien puolella,pysäkki täynnä kansaa ja yrität tähyillä omaa vuoroa mutta kun ei näy kun kaikki muukin kuikuilee.
Ensin on kapea pysäkki ja sit pyöräilytie ja sit kävelytie. pysäkki täynnä porukkaa etkä näe kunnolla vaan yrität kuikuilla mikä bussi tulee kun siellä on edessä kaupungin sisäisen bussin pysäkki ja samaan aikaan täytyy varoa polkupyörijä.
Onneksi en asu stadissa vaan mun on pakko käydä siellä välillä

17.10.2008 22:09 | leena kokkonen

tullipuomi

3 jälkeen bussipysäkki on täynnä kaaosta "maalle" menevien puolella,pysäkki täynnä kansaa ja yrität tähyillä omaa vuoroa mutta kun ei näy kun kaikki muukin kuikuilee.
Ensin on kapea pysäkki ja sit pyöräilytie ja sit kävelytie. pysäkki täynnä porukkaa etkä näe kunnolla vaan yrität kuikuilla mikä bussi tulee kun siellä on edessä kaupungin sisäisen bussin pysäkki ja samaan aikaan täytyy varoa polkupyörijä.
Onneksi en asu stadissa vaan mun on pakko käydä siellä välillä

17.10.2008 22:10 | Ode

Pyöräily on hieno asia mutta....

Pyöräilijät suurelta osin eivät tunne/noudata liikennesääntöjä. Vauhti yleensä on aivan liian kova.Selvää piittaamattomuutta jalankulkijoista ja muista teillä liikkujista

17.10.2008 22:41 | Jippe

Pyöräily kävelykaduilla

Monesti olen joutunut läheltäpititilanteeseen pyöräilijän kanssa esimerkiksi Mikonkadun kävelykatu osuudella. Miksi se on niin vaikeaa soittaa sitä kelloa ja varoittaa jalankulkijoita takaa tulevasta pyörästä. Ei se paljon vaadi kun pyöräilijä kaahaa liian läheltä jalankulkijaa, joka juuri päättää vaihtaa kävelysuuntaa ja siinä sitä sitten törmätään. Itse pyrin pyöräillessäni käyttämään kelloa ihan omankin turvallisuuteni vuoksi.
Asiaan ei nyt suoranaisesti liity, mutta kävelykatujen turvallisuuteen kuitenkin. Ehkä polkupyöriäkin enemmän vaaratilanteita Helsingin keskustan kävelykaduilla aiheuttavat autot. Huolimattomasti ajellaan ja kovalla vauhdilla tai sitten parkkeerataan kadut tukkoon. Ei ne kovin kävelykaduilta vaikuta. Koska tähän puututaan? Liikennemerkit eivät ole auttaneet.

17.10.2008 23:15 | upi

tsyge urpo

ja tää urpohan kaahas fillarilla jalkakäytävällä näin verisen tädin jalkakäytävällä.

17.10.2008 23:19 | Kiti

Ainakin suojatien kohdalla

pyöräilijätkin voisivat vähän hidastaa vauhtia. Kun jalankulkijana menen päin vihreitä valoja, pyöräilijät eivät paljon valoista välitä omalla kaistallaan. Ei tosin liity tähän onnettomuuteen, mutta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden "voimasuhteisiin".

17.10.2008 23:32 | T

Pujottelijat

Täytyykö näitä tulla lisää? Pyöräilijät pujottelevat hurjaa vauhtia jalkakäytävillä kävelijöiden joukossa kuin nämä olisivat keiloja. Aina kun aikoo siirtyä katsomaan näyteikkunaa on vilkuiltava taakseen ettei jäisi alle. Siksi liikun keskustassa nykyään mielummin henkilöautolla.
Oudointa on se, että vaikka pyörätie olisi täysin tyhjäkin (mm. Bulevardilla), tosi monet polkupyöräilijät ajelevat mielummin kävelijöiden joukossa.

17.10.2008 23:41 | Jaacco

Fiksi kyllä, ei ajaja kuvassa

Kyllä kuvassa maksaa selvä fiksipyörä, mutta sen kuski on varmaan toisessa ambulanssissa ja kuvan mies on silminnäkijä?

18.10.2008 00:48 | Khilon

Pyöräilijät vaaraksi

Suurella nopeudella liikkuvat pyörät ovat suurempi riski jalankulkijoille kuin autot. Törmäyksessä voi käydä todella huonosti. Valitettavasti pyöräkaistoilla ajaessakaan monet pyöräilijät eivät kunnioita suojateitä tai liikennevaloja vaan jalankulkijoiden täytyy pelätä henkensä edestä.

18.10.2008 01:13 | autoileva mummeli

Ihme ettei enemmän

Pyöräilijät ajavat kovempaa kuin minä autolla keskustassa, eli yli 30 km. Heillä ei ole myöskään valmiuksia pysähtyä kuten autolla ajavan, jos joku hyppää ajotielle yllättäen.

18.10.2008 05:17 | kissantassu

Relatkaa ihmiset...

ja pysähtykää ajattelemaan,että onko todellakin niin kiire jonnekin.Ise pian 42v,olen tasaantunut niin,ettei todellakaan ole kiire minnekään.En juokse tukka putkella töihinkään,jos nyt sielt myöhästyn jonkun minuutin,niin so what.

18.10.2008 06:45 | kulkija

Pyöräilijät kuriin

Vuosi vuodelta pyöräilijät tekee rikkeitä enemmän ja enemmän ja tilanne on vaan pahentunut heidän taholtaan, mitä itse olen huomannut. Monet käyttäytyvät hyvinkin aggressiivisesti liikenteessä. On tullut jo monta läheltä piti tilannetta kohdalleni, olin sitten autolla, työkoneella tai jalkaisin liikkeellä. Monesti auton eteen tullaan vaan suojatieltä tai kolmion takaa. Pahin tilanne oli, kun työskentelin Runebergin kadulla Hesan keskustassa ja piti välillä ajaas työkoneella materiaalia siirtolavalle kadun ja pihan väliä. Kertaakaan ei ollut jalankulkijoiden kanssa ongelmia tai he eivät osoittaneet mieltään, kun jouduin työkoneellani käyttämään jalkakäytävää ajohetkeen menevän ajan eli pari minuuttia. Mutta yhden päivän aikana kulki useita polkupyöräilijöitä jalkakäytävää ajallen ja monet osoitti mieltä meikäläiselle, kun olin tullut heidän jokapäiväiselle reitille häiritsemään ja hidastamaan heidän kulkuaan. Muutama jopa pysähty huutelemaan. Olisin ymmärtänyt jalankulkijan mielenilmaisut mutten pyöräilijöiden. He olisivat voineet ajaa ajotiellä, niinkuin kuuluisi eikä vallata jalkakäytävää jalankulkijoilta, joiden täytyy väistää pyöräilijöitä ja varoa yhteentörmäyksiä.
Jonkun olisi hyvä valvoa Runeberginkadun tilannetta ruotsalainen kauppakorkeakoulun kohdalta Kamppiin päin ja puuttua rikkeisiin! Sieltä tullee vielä vakavia onnettomuuksia. Syynä lienee ylimielisyys, eivät tunne sääntöjä tai ei halua noudattaa niitä vaan ajavat piittaamattomasti.

18.10.2008 06:58 | LakuPete

Jopa sokean päälle

Fredan- ja Uudenmaankadun kulman jalkakäytävällä ajoi fillari sokean päälle ja jätti hänet siihen viruman !

18.10.2008 08:47 | Mikko Järvi Keravalta

pyöräilijä törmäsi jalankukijaan

On totta että meillä suomessa ei olla perillä näistä niinsanotuista liikennesäännöiistä.Kevyenliikenteenväylällä liikkujien tulisi myös katsoa aina silloin tällöin mitä se sininen pyöreä liikennemerkki kulkijalle kertoo.En pidä ihmeenä tieliikenteen surullisia tilastoja,kun Suomessa ei osata liikkua edes kevyelle liikenkenteelle tarkoitetuilla väylillä.

18.10.2008 08:50 | Miika

Jotain on tehtävä!

Tämän traagisen tapauksen jälkeen, on tehtävä jotain. Jokela tapauksen jälkeen ei tehty mitään ja miten kävikään.

Joten ehdotan, että pyöräily taajama alueella kielletään kokonaan. Jalankulkijoille määritän pakolliset kypärät. Ja polkupyöräilijöille pakollinen ajokortti.

18.10.2008 09:00 | Mikko Majander

Ei taas vastakkainasettelua..

Toivottavasti tämä uutinen ei saa taas aikaan fleimisotaa pyöräilijät vs. normi-ihmiset. Paljon pyöräilevänä ja paljon sietävänä olen oppinut varautumaan niin pyöräilijöiden, autoilijoiden kuin jalankulkijoidenkin varomattomaan toikkarointiin liikenteessä. Ja tuleehan niitä vahinkoja (toistaiseksi tosin harmittomia) itsellekin. Ja kuka sanoi, ettei fikseissä ole jarruja? Ainakin omassani on. Enpä uskaltaisi enää vapaarattaisella ajaa, kun sellaisella tuo vauhdin säätely on hankalampaa ja vähemmän hienovaraista. Että eihän taas aleta kaivaa itselle vieraita asioita, joita tuomita.

18.10.2008 09:00 | Samuli

Joukkoliikenne on turha keskustassa

Kenenkään ei ole tarve liikkua pyörällä Helsingin keskustassa koska joukkoliikenne palvelee.

Tutkimuksen mukaan joukkoliikenne oli hitain kulkuväline Helsingin keskustassa. Pyörällä matka kesti 10 minuuttia, henkilöautolla yli 20 minuuttia ja julkisilla melkein 35 minuuttia.

18.10.2008 09:15 | cityihminen

keleenkele

kuka saatana voi olla noin typerä, että ajaa hullun lailla keskellä kaupunkia!!?! Fillarit veks keskikaupungilta.

18.10.2008 09:24 | Leppoisa pyöräilijä

Pyörät autotielle

Ensinnäkin jokaisen liikkujan on suhteutettava oma vauhti muuhun liikenteeseen, myös pyöräilijän. Suurin ongelma on se, että jalankulkijat ja pyöräilijät on laitettu samaan pakettiin. Vaikka keskustassa on paljon pyöräteitä, niin usein jalankulkijat eivät välitä niistä. Tai eivät huomaa pyörätietä, koska merkinnät ovat puutteellisia. Pyöräilystä pitää tehdä mahdollisimman helppo ja houkutteleva liikkumismuoto kaikille. Eli pyöräkaistat ajoteiden reunaan, niin jalankulkijat saavat oman erillisen tilansa ja autoilijat oppivat että auto ei ole ainoa tapa liikkua Helsingissä.

18.10.2008 10:47 | hirvittää

Pyöräiljiöille omat kaistat ajoradalle!

Pyöräilijät tekevät itsestään vaarallisia sekä itselleen että toisille sillä, että he eivät noudata mitään sääntöjä, joten heidän käyttäytymistään on mahdoton ennakoida. He eivät eivät noudata johdonmukaisesti ajoneuvojen sääntöjä eivätkä myöskään jalankulkijoiden. Iso ongelma on myös aivan liian suuri tilannenopeus, jolla moni kaahaa Helsingin keskustan jalkakäytävilä tai pyöräteillä. Suomessa on myös tehty järjetön päätös aikanaan, kun pyörälilijät ja pyörätiet on laitettu jalankäytäville. Paljon parempi ratkaisu olisi Amsterdamin ja Berliinin malli, jossa pyöräilijöille on erotettu selkeät omat kaistat ajoradalta. Se on paljon turvallisempi kaikille. Nyt autot on Suomessa totutettu siihen, että pyörälijöitä ei ole autotiellä lainkaan, ja jos sitten yllättäen onkin, niin eivät osaa enää varoa pyöräilijöitä. Yhdistetyt pyörätie-jalkakäytävät ovat puolestaan saaneet aikaan sen, että pyöräilijät ajavat aivan villisti kaikilla mahdollisilla jalkakäytävillä. Poliisin en ole ikinä nähnyt puuttuvan tähän. Huvittaakin tuo uutisen lause, että pyöräily on kielletty jalkakäytävillä. Olisipa oikeasti.

18.10.2008 11:42 | Jallari

Lukekaa uutinen ennenkuin alatte arvailla.

"Helsingin poliisin päivystävä komisario Mika Helminen kertoi kello viiden aikaan iltapäivällä.

Helmisen mukaan pyöräilijä oli törmännyt jalankulkijaan huomattavalla nopeudella.- Törmäys oli todella raju. Polkupyöräilijä ajoi jalkakäytävällä kovaa vauhtia ja häntä tullaan todennäköisesti epäilemään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta."

Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä.

18.10.2008 15:01 | höö

..JARRUT...

..ilman jarruja...

18.10.2008 15:02 | höö

..JARRUT...

..ilman jarruja...

18.10.2008 16:23 | Ville

Pyöräily on hyödyllinen asia

Ode kirjoitti: "Pyöräily on hieno asia mutta....
Pyöräilijät suurelta osin eivät tunne/noudata liikennesääntöjä. Vauhti yleensä on aivan liian kova.Selvää piittaamattomuutta jalankulkijoista ja muista teillä liikkujista"

Kyllä ylivoimaisesti suurinosa pyörällä kulkevista sääntöjä noudattaa eikä ylivoimaisen enemmistön kunto edes riittäisi mihinkään hurjasteluun. Lapsellista yleistää yksittäisten sääntöjenrikkojien takia kaikki pyöräilijät samaan ryhmään. Helsingissä on n. 400 000 polkupyörää ja pyörällä liikkuu tutkimuksen mukaan useamman kerran viikossa 200 000 - 250 000 henkeä kesällä ja n.25 000 talvella. Pyöräilyä liikuntamuotona harrastaa n. 140 000 helsinkiläistä.

Rikesakkoja pitäisi kyllä mielestäni antaa liikennesääntöjä rikkoville pyöräilijöille samoin kuin muillekin, poliisin resurssit vain eivät taida siihen nykyisellään riittää. Helsingin kunnianhimoinen tavoite on jo pitkään ollut pyöräilyn määrän kaksinkertaistaminen ja kevyenliikenteen teihin onkin mielestäni panostettu kiitettävästi. Asennekasvatukselle ja liikennesääntötietouden jakamiselle olisi kuitenkin aina lisätarvetta - jokaisen tielläliikkujaryhmän osalta.

Ns. fixipyörät ilman jarrulaitteita eivät kuulu liikenteeseen, onhan ne lainkin mukaan kiellettyjä. Oma asia on sitten jos semmoisilla haluaa liikkua vaikka metsäpoluilla tms. missä siitä ei aiheudu vaaraa muille tienkäyttäjille.

18.10.2008 19:12 | Cartman

Hipit kuriin!

Pyörä-piipertäjien ekoterrori ei näytä loppuvan ennekuin toisinajattelijat ovat kaikki ruumishuoneella.
Pyöräteitä on rakennettu enemmän kuin koskaan, mutta nämä pössyttelijät sen kuin kaahaavat milloin jalkakäytävillä, milloin yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Entä kuka on koskaan nähnyt pyöräilijän pysähtyvän punasiin valoihin, häh?

18.10.2008 23:27 | Jr

Hyviä ohjeita kaikille

löytyy Helsignin Polupyöräilijöiden sivuilta:
www.hepo.fi/index.php?sivu=valistus-ja-neuvonta
Ja kannatan pyöräväylien siirtämistä ajoradalle!

19.10.2008 17:00 | viherpipertäjähippi

yksityisautot pois keskustasta

näin. tällä ratkeaisi kaikki ongelmat. ammattiautoilijat ja pyöräilijät ajoradalle.

Kirjoita kommentti:
Otsikko
Kommentti
Nimi
Jäikö bussi tulematta?
Aikaa jäljellä
Voit kommentoida tekeillä olevia juttuja, kunnes niiden deadline umpeutuu. Juttuja julkaistaan Vartissa ja Metrossa.