Toimitus Mediatiedot Jakelutiedot Yhteystiedot
ti 2.12.2008 klo 20:40  Päivitetty: ke 3.12.2008 klo 13:02
Liikenneonnettomuus
Vastaanottajan sähköpostiosoite (erota useat osoitteet pilkulla):
Lähettäjän nimi:
Lähettäjän sähköpostiosoite:
Viesti vastaanottajalle:

Raju peräänajo Kehä II:n tunnelissa - poliisitkin vaarassa

Peräänajo ruuhkautti Kehä II:n tunnelin, kun autoilijat eivät noudattaneet valo-opasteiden ajokieltoa.Anna Mari Lahti

Kehä II:n tietunnelissa Viherlaakson puoleisella suuaukolla sattui raju peräänajo tiistaina noin kello 18. Rysäys sattui, kun Viherlaakson suuntaan ajanut auto pysähtyi yllättäen ilmeisesti moottorivian vuoksi sillä seurauksella, että toinen auto törmäsi sen perään.

Paikalle ensimmäisenä saapunut poliisipartio kutsui apuun myös pelastuslaitoksen, sillä lunastuskuntoon romuttuneista autoista oli levinnyt ajokaistoille runsaasti romua ja lasinsiruja. Ne putsattiin painesuihkuilla ja autonromut hinattiin pois onnettomuuspaikalta.

Onnettomuudessa loukkaantui lievästi yksi henkilö, ja hänet vietiin sairaalaan tarkistettavaksi.

Pelastustoimia johtanut asemamestari Jarmo Soljasalo jakaa pyyhkeitä myös muille autoilijoille.

- Autoilijoiden tulisi noudattaa tieliikennetunneleissa olevia valo-opasteita. Nyt pääsääntöisesti autoilijat ajoivat valo-opastekielloista huolimatta tieliikenne tunneliin, aiheuttaen lisävaaratilanteita tunnelissa, sekä lisäksi vaaransivat pelastushenkilöstön, hinauspalvelun sekä poliisin toimintaa, hän kritisoi.

Jukka Hiiro
Lukijoiden kommentit » 43 viestiä
2.12.2008 20:49 | Vierestä seurannut

Vaarallisia ammatteja

Pitääkö etsiä turvallisenpi duuni, jos pelkää liikaa ?

2.12.2008 20:51 | Kuljettaja

Liian lujaa liian lähellä

näin kun nykyään ajetaan, eikä pysähtymisvaraa jätetä, niin heti kun liikenne seisahtuu, ajetaan peräänajoja. Miksi pitää ajaa toisen puskurissa kiinni. Jos pääsee seuraaviin valoihin 50m toisia ennen niin onko se niin suuri tyydytys?

Liikennerajoituksissa ja turvaväleissä on myös sellainen sujuvuuden idea, että myös sivuteiltä pääsee liikenteen joukkoon. Nyt ei pääse, ellei joku anna tietä ja silloin päätien liikenne hidastuu ja nykii ja seisahtuu ruuhkissa. Toivottavasti opitaan ajamaan joskus vielä järkevästi. Mutta epäilen.

2.12.2008 20:54 | Kalle - kala

Tästä tunnelista

Tunnelissa nopeusrajoitus 60km/h,mutta silti siinä ajetaa80-90km/h ! Tämä on fakta! Ihmettelenkin miksi ei ole ratsioita tuolla pätkällä viherlaakson suuntaan.

2.12.2008 21:09 | Ohiajaja

Tänään oli

Tänään oli päivällä puoli kahdentoista aikaan tutkamittaus keskellä tunnelia.

2.12.2008 21:15 | jono

paljon opittavaa

Kehä I:llä on "kiva" ajella "keräilijöiden" perässä jotka keräävät koko toisen kaistan eteensä ylipitkillä turvaväleillä ja vakiomateluvauhdilla tietyissä kohdin ja siinä sitten toinen kaista on paikoillaan ja toinen vetää tuplanopeutta. Liian lyhyt väli taas altistaa peräänajoille, joten tarkkana saa olla.

Kohteliaisuus, vilkku ja vetoketju on myös asioita joita autokoulussa ei taideta opettaa. Sen lisäksi, että liitytään liikenteeseen kaistan lopussa, eikä pitkin matkaa jolloin pääväylä tukkiutuu.

Ylinopeus olisi hyvä saada karsittua pois ja liikkeelle lähdöt ripeämmiksi. Jos valoista lähdetään reippaasti liikkeelle, säästyy polttoainetta ja useampi ehtii valoista. Nyt valtaosa kiihdyttää etanavauhtia, mutta kiihdyttää sitten aivan liian suureen nopeuteen ja syntyy suurta haitariliikettä. Lisäksi liikkeelle lähdetään kun edellinen on jo kaukana. Automaattivaihteet tekevät esim. Usassa liikkeelle lähdöt paljon sujuvammiksi, kun kaikki lähtee kun nostavat jalan jarrulta. Suomessa etsitään siinä vaiheessa vasta vaihdetta.

2.12.2008 21:33 | Kaaleppi

Taukkeja autoilijoita

On tainnut muutamilta jäädä autokoulu väliin kun eivät tiedä mikä valo-opaste tarkoittaa ettei saa ajaa tunneliin.

2.12.2008 22:02 | Vastuuntuntoinen

Säälittävä kommentti

Tuo ensimmäinen kommentti on itse tunnelista läpi ajaneen, muista täysin välinpitämättömän ja itsekkään ihmisen:

2.12.2008 20:49 | Vierestä seurannut
Vaarallisia ammatteja
Pitääkö etsiä turvallisenpi duuni, jos pelkää liikaa ?

2.12.2008 23:07 | Ari Lukkarinen

Välinpidtymyys liikentessä.

Kieltomerkillä ei ole mitään merkitystä . Ajetaan minne sattuu ,merkkeistä välittämästä.Seurakaa M:huollon pihoja miten siellä ajetaan.

2.12.2008 23:11 | -

Valo-opasteet tunnelissa

Kuinka moni autoilija on edes huomannut nuo tunnelin suulla olevat valo-opasteet ja kuinka moni huomanneista tietää mitä ne palaessaan tarkoittavat.

2.12.2008 23:36 | jone

valo-opasteet

ai, luulinki niitä jouluvaloiksi

3.12.2008 00:00 | että nii.. x)

Joo "pitäisikö etsiä turvallisempi duuni jos pelkää".. Sano sä tolleen, ku oot ajanu tollases pahassa paikassa kolarin ja muut tukkii tien päästä nopeasti sairaalaan. Sit ku sulla on kyse minuuteista että selviit ni ei oo kiva alkaa heiluttelee käsii et viittisitekö pikkasen väistää et täält pääsee pois.

Ja joo, ei tossa ollut kyse tommosesta tilanteesta mutta ei se pelastushenkilökunta huvikseenkaan halua kävellä lähestyvän autoletkan alle ja mitä jos tilanne ois ollu vakavampi!!!

3.12.2008 00:33 | hämmästynyt

Mitä on tapahtunut?

Uusi trendi on kotiutunut Suomeen. Tänä päivänä ei millään valo-opasteilla tunnu olevan mitään merkitystä. Joka päivä näkee useita törkeitä punaisia päin ajoja niin ammattiliikenteen, henkilöautoliikenteen ja jalankulkijoiden osalta. Enkä yhtään ihmettele koska asiaa ei valvota ollenkaan. Autoilen päivittäin paljon ja välillä myös työkseni ja viimeisin kerta kun näin valvontaa risteysalueella oli yli vuosi sitten... Sitten ihmetellään miksi tapahtuu kolareita ja yliajoja...

3.12.2008 06:17 | Pentti nieminen

luullaan vain

Suomalaiset eivät ole niin hyviä autoilijoita kun bensiksen baarissa hoetaan. Joka mies on Häkkinen. Ihmettelen mm. sitä kuinka ajokulttuuri voi muuttua niin perusteellisesti kun ajaa Tukholmassa ulos laivasta...

3.12.2008 08:01 | aass

ihmettelen kommenttia

2.12.2008 20:49 | Vierestä seurannut
Vaarallisia ammatteja
Pitääkö etsiä turvallisenpi duuni, jos pelkää liikaa ?



Kyse ei ole siitä että pelättäisiin liikaa vaan se että joku kusipää ajaa kieltomerkin ohi ja tulee 90km/h meidän työpaikalle.Niin se pointti on siinä että me ei haluta kuolla yhden ihmisen holtittomuuden takia.

3.12.2008 08:28 | Autoilijat ilman aivoja

Stadilaiset ilman aivoja

..onkohan pääkaupunkiseudulla yleensäkään yhtään täysipäistä autoilijaa..?? Idiootimpaa porukkaa saa hakea.. ottakaa maaseudulta mallia niin alkaa homma sujumaan.. tai opetelkaa ensiksi ajamaan ja sitten vasta liikenteen sekaan niin "voisi" ehkä homma sujua paremmin...

3.12.2008 08:29 | Hemppa

Liikennemerkit eivät aina näy

"Joka päivä näkee useita törkeitä punaisia päin ajoja niin ammattiliikenteen, henkilöautoliikenteen ja jalankulkijoiden osalta. Enkä yhtään ihmettele koska asiaa ei valvota ollenkaan. "

Eilen katsoin, kuinka yksistä vihreistä kolme autoa teki kielletyn käännöksen Bulevardilta Fredalle. Kääntymisen kieltävä merkki on sen verran sivussa pyörätien takia, että moni ei sitä huomaa. Sitten tädit ihmettelevät, että miksi heidän takana tööttäillään, kun he vain odottavat ryhmittyneenä vasemmalle kääntymistä varten vastaan tulevan jonon ohimenoa.

3.12.2008 08:45 | Darwin

Auto auto pärr pärr

Autoilija on ihmisen esi-isä.

3.12.2008 09:37 | rami

Vallikallion työmaa Kehä I:llä

Vain ruuhka-aikana ajetaan hiljaa kun ei pääse ohittamaan. Muuna aikana viidenkympin rajoitusaluella niin lujaa kuin kantti kestää.

3.12.2008 10:25 | M

säälittävälle kommentille

Ensimmäinen kommentti on autoilijalta joka ajoi tunneliin kun se oltiin juuri avaamassa! Totuushan on ettet pääse minnekään kun olet jo valo-opasteen kohdalla ja takana puskee puskurissa joku tukka suorana. Tilanne oli siis jo ohi kun itse ajoin tunneliin. Vaihtoehtona on laittaa yksi valo-opaste aikaisemmin jotta autoilijat voivat(ketkä nyt lukevat näitä opasteita) kääntyä liittymistä muualle- ei iso vaiva.

3.12.2008 10:37 | Paljasjalkanen...

Stadilaiset ilman aivoja

Onko noin että "stadilaiset" on niitä aivottomia? Kumminkin n. 80% kaupungissa ajavat tulevat muualta kuin Stadista!!!

3.12.2008 10:41 | dFrost

Tunnelista

Kehä II sen valo-ohjauksesta sen verran että siinä vaiheessa kun ne näkee, ei enää pysty kääntymään ympäri tekemättä liikennerikkomusta. Siinähän olet ajamatta tunneliin ja jäät keskelle kaistaa odottelemaan. Kaikenlisäksi tunnelissa olevat ohjausvalot olivat ulkopuolella punaisella ja sisäpuollella vihreällä. Näihin kohtiin kannattaa kiinnittää huomiota ennenkuin vaaditaan autoilijoita toimimaan oikein.

3.12.2008 10:49 | masterpiece

Kehä 3 sisäpuolella ei osata ajaa

Eihän se talvi yllätä missään muualla kuin kehä3 sisäpuolella. Jo autokouluissa opetetaan ajamaan juuri kuten muukin liikenne eli ylinopeutta ja ihan toisen perässä vaik kaoli 100 nopuetta. Miksi se siitä muuttuisi. Eikö 2005 muuttanut mitää ja ei kö iistä opittu mitään. Ette ilmeisesti , aivottomia kun olette.

3.12.2008 10:49 | nimim. 50 000 km vuodessa

tuolle joka stadilaisten ajotapaa kommentoi...

niin notta valitettavasti suurin osa näistä "stadilaisista" on niitä landeja savolaisia tms. jotka ovat tänne muuttaneet. siitäpä se johtuukin että ajaa ei osata kun autokoulut ja inssit on ajettu hikiän raitilla. että pysytään siinä joukkoliikenteessä vaan ihan suosiolla. ja pikku vinkki, espoo ei ole stadia. siis koskaan nähnytkään..

3.12.2008 11:16 | Heinähattu

Kolmatta linjaa....

:D on ne savolaiset pelottavia, kun aiheuttavat 98,5% suomen kaikista ongelmista...ja varsinkin Helsingin seudulla. No onneksi meillä ovat nämä kansakuntamme eliittiyksilöt, Stadilaiset!

3.12.2008 12:07 | Sami

Stadilaiset eivät osaa ajaa?

Olen Oulusta - kotoisin Pohjanmaalta. Käyn pääkaupnkiseudulla autolla kahdesti kuussa ja ajan usein keskustassakin. Ero Oulun ja pääkaupungin liikenteessä käyttäytymisen välillä on käsittämätön - ihan kuin oltaisiin eri maissa. Kun Oulussa laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin vaihtaakseen kaistaa, kaistanvaihto suorastaan yritetään estää. Oululaiset eivät voineet pitää edes moottoritiellään 120 nopeusrajoitusta, koska eivät osaa littyä liikennevirtaan vaan vaaratilanteita syntyy ja syyt näkee aina Pohjantielle ajaessaan.

Pääkaupunkiseutulaisista voi sanoa monia asioita, mutta liikenteessä he ovat monta luokkaa maalaisia huomaavaisempia, ennakoivampia, sujuvampia ja - parempia. Yhden syksyisen aamun liukastelut - joita tapahtuu muuallakin - vastaan ne 364 päivää pelleilyä. Ei ole vaikea valinta.

3.12.2008 12:17 | no en khyllä kerro

ehe

stadilaiset ei vaa osaa lukee merkkejä :)

3.12.2008 12:24 | Altti-setä

?

Liekkö noilla valo-opasteilla kielletty kokonaan tunneliin ajo? Mihin siinä olisi tuolloin pitänyt ajaa, kun eihän siitä pääse muualle kuin tunneliin?

3.12.2008 13:00 | vieras

autoissa on jarrupoljinkin

Eiks stadikkalaiset ja espoolaiset muka tiedä ettei punaisia päin saa ajaa ? Siihen pysähdytään.

3.12.2008 13:16 | jallu

kielletty on kielletty.

Liekkö noilla valo-opasteilla kielletty kokonaan tunneliin ajo? Mihin siinä olisi tuolloin pitänyt ajaa, kun eihän siitä pääse muualle kuin tunneliin?

Kyllä niillä kielletään tunneliin ajo. Sinne pitää päästä hälytysajoneuvojen ja siellä voi olla vaikka räjähdysvaara tai myrkyllistä savua.
Liekö punaiset valotkaan kiellä kokonaan siihen suuntaan ajamasta kun sinne kuitenkin olen menossa!!
Näinkö risteyksissä ajattelet: Haloo !!.

Ajokortti pois tuollaisilta ääliöiltä

3.12.2008 14:12 | jore

Ratissa tyhmyys tiivistyy

JOtain on pielessä asenteissa pahasti kun sallittua maksiminopeutta ajavaa pusketaan takaapäin ohitustilanteissa tai varataan vasen kaista vain itselle tai kun ohituksen jälkeen vedetään kurat toisen autoilijan silmille.
Jos jokainen voisi ilmiantaa kaahareita poliisille ja kun kaksi ilmiantaa saman häirikön niin tulisi kaaharille sakot - ehkä se auttaisi. Hidastelijat voivat ärsyttää, mutta kaaharit ovat minusta paljon pahempi uhka liikenneturvallisuudelle. Ohittaminen on useimmiten täysin tarpeeton liike - sehän on oikeastaan etuilua.

3.12.2008 14:34 | Ninna

Poliisille heijastimet

Minä eilen ajoin tunnellista onnettomuuden jälkeen. Nuolet olivat tosin jo vihreällä, mutta Viherin puoleisella suulla kaksi AIVAN MUSTAA ja heijastimetonta poliisia seisoo kaistojen keskellä! Siis pelastustyöntekijät itse suurimmassa vaarassa jäädä auton alle, ei kertakaikkiaan näkynyt mitään ennekuin ohi ajoin ja näin liikettä. Uskomatonta toimintaa poliisilta.

3.12.2008 15:39 | ala koulu

Alakoululaisen juttu?

Ketä ala koululainen tän, jutun, oli kirjoittanu? Mulle, ainakin, opetettiin koulussa myös oikein kirjoitusta, oikein.

3.12.2008 18:24 | Vierestä seurannut

Vaarallisia ammatteja

Jos haluaa todella sulkea tunnelin, niin rekka sinne tunnelin suulle poikittain, jo loppuu kohellus taviksilta.

ps. en ajanut siellä tunnelissa :) luulitte väärin...

3.12.2008 18:28 | Autolla on hauska matkustaa

Stadissako ei osata ajaa muka..

Kertokaapa maailmalta joku toinen kaupunkialue, missä yhdessä yössä saattaa keli muuttua kesäisestä keskelle Siperiasta tuttua ilmastoa ja silti melkein miljoona ihmistä starttaa autonsa ja ilman sen kummempia ongelmia suhailee työpaikoilleen. Taitaa olla maailmassa yhden käden sormilla laskettava määrä isoja kaupunkeja, mitkä tähän pystyy. Näinä päivinä jos pari kolmesataa pikku kolaria sattuu, niin ei muuten tunnu missään. Ei tarvii mennä kun Euroopan keskelle ja kaupungit lamaantuu jo pikku lumisateesta. Helsingin seudulla ei ole ainakaan minulla koskaan jäänyt kaistaa vaihtamatta kun vilkun vaan viitsii päälle laittaa. Aina jaksetaan marista "kun noi muut autoilijat ei osaa ajaa..." mitäs jos välillä keskityttäisiin omaan ajamiseen. Oli muuten aiheellinen kommentti poliisille hankkia heijastimet ja nyt saa veteraaniheijastimen 12 eurolla, suosittelen!

3.12.2008 18:40 | Verojen maksaja

Heijastimet

Mitä ! Eikö tosiaan polliisilla ole heijastimia ja kuitenkin tuolla pimeessä poukkoilivat ??
Ilmeisesti olivat hommaamassa murha-syyetttä jollekin jos olisi mennyt liian läheltä.
Joskus se saattaa osua, jopa polliisiin.
Voi kamala kuitenkin.

3.12.2008 19:19 | corsa 1.0 ja vetoketjuilmiö

hyvin

sujuu mun mielestä liikenne pääkaupunkiseudulla, melkeinpä leppoisaa. menkää eteläeurooppaan missä saa vetáä hammassuojat suussa ja kypärä päässä sekopäitten palpattaessa kahteen puhelimeen samaan aikaan ja meikkihommat siihen päälle, tulkaa sitten hermolevolle kehä1:lle...
ja varsinkaan ei sieltá liittymán päästä sisään vaan vetskarina ihan mihin rakoon vaan jos menään muun liikenteen tahtiin. muuten ne urvelot keräántyy sinne kaistan loppuun ja tulppa on siinä. pikkusen riskimpää alkaa kelata nollasta jollain corsalla sitä vauhtia kun sujuvasti sulautuen muitten joukkoon.

3.12.2008 19:19 | rekkapena

250 000 km vuodessa ratin takana

Taitaapi olla sillee että noi hesalaiset on varmaan maailman parhaita kuskeja kun jotain outoa tapahtuu liikenteessä se on muka jonkun juntin vika tai citymaasturi karkasi itsestään kuskin käsistä, itse olen aina pärjännyt helsingissä mutta voihan se johtua siitä että käyn sillä ainoastaan 25 metriä pitkällä 60 tonnia painavalla ajoneuvoyhdistelmällä ei oo mulle kukaan koskaan siellä ruvennu mullitteleen

3.12.2008 19:26 | kettäpuska

"oikein"

"Ketä ala koululainen tän, jutun, oli kirjoittanu? Mulle, ainakin, opetettiin koulussa myös oikein kirjoitusta, oikein."

no niinpä on näköjään opetettu, onko toi edes suomea? imitoin sua; ketä kutsuu kukaa?

3.12.2008 19:52 | kuka

Voi pori

"Alakoululaisen juttu?
Ketä ala koululainen tän, jutun, oli kirjoittanu? Mulle, ainakin, opetettiin koulussa myös oikein kirjoitusta, oikein."


Voisit opetella kysymään KUKA koska se on Suomen kieltä.

3.12.2008 20:22 | Erkki-Einari

VOI VOI

Taasko ongelmia kehäkolmosen sisäpuolella, kyllä nyt olisi jo korkea aika eristää kehäkolmosen sisäpuoli ja liittää se vaikka venäjään!!!

4.12.2008 14:01 | Rattimies

Maaseudulla...

...kolareilta pelastaa vain huomattavasti pienempi liikennetiheys. Suomalaiset pikkukaupungit vasta ovat pelottavia paikkoja, koska kuskien ajoympäristökokemuksessa on enemmän hajontaa - jo pienikin liikennetihentymä tai ruuhkapoikanen aiheuttaa vaaratilanteita. Käsittämättömiä tempauksia tulee koko ajan: tullaan kolmion takaa eteen, ei noudateta väistämisvelvollisuutta tasa-arvoisissa risteyksissä, halvaannutaan täysin ryhmityttäessä kun kaistoja on enemmän kuin yksi, päästellään viittäkymppiä 20km/h rajoitusalueella, ohitetaan surutta suojantien eteen pysähtyneet ajoneuvot, tukitaan risteykset autojonoilla, tungetaan ahtaisiin väleihin niin että peilit kolisee, törmäillään suoralla kuivalla tiellä pysähtyneen jonon perään...

Tsadissa ei tarvitse jatkuvasti pelätä että jotain täysin idioottimasta tapahtuu, koska jos näin olisi, siellä kolaroitaisiin aivan koko ajan.

4.12.2008 14:27 | Sämpy

Stadilaisuus ja pääkaupunkiseudun autoilijat

"Stadilaiset ilman aivoja ..onkohan pääkaupunkiseudulla yleensäkään yhtään täysipäistä autoilijaa..??"

Mitä stadilaisuus liittyy pääkaupunkiseutulaisiin autoilijoihin? Todennäköisesti siellä oli espoolaisia eli maalaisia liikenteessä, miksi joku stadilainen ajelisi Kehä kakkosella?

4.12.2008 14:29 | Sämpy

"Liekkö noilla valo-opasteilla kielletty kokonaan tunneliin ajo? Mihin siinä olisi tuolloin pitänyt ajaa, kun eihän siitä pääse muualle kuin tunneliin?"

Liekkö, liekkö... Mitä jos kävisit autokoulussa kertaamassa liikennesäännöt? Kun punaiset palaa, niin tunneliin ei ajeta. Tunnelin liikenne voidaan katkaista molemmista suunnista, jolloin pelastushenkilökunta pääsee tekemään työtään. Liekkö nyt muutenkaan on kielletty punaisia päin ajaminen kaupungissa tai Espoossa, kun ei mihinkään muualle pääse, niin on pakko painaa eteenpäin. Uskomaton idiootti! Mitä, jos tunnelissa olisi onnettomuus, tunneli tukossa ja autot tulessa. Sinne vaan sekaan ajamalla ihan niin pitkälle kun vaan pääsee ja sitten ihmetellään miten saataisiin muutama kymmenen tai sata autoa ulos, kun ei peruuttaminen onnistu, koska maalla ei ole totuttu peruuttamaan muualta kuin autotallista ulos. Dorka mikä dorka tuon kirjoittaja.

Kirjoita kommentti:
Otsikko
Kommentti
Nimi
Nyppiikö BB-porukka?
Aikaa jäljellä
Voit kommentoida tekeillä olevia juttuja, kunnes niiden deadline umpeutuu. Juttuja julkaistaan Vartissa ja Metrossa.