Toimitus Mediatiedot Jakelutiedot Yhteystiedot
to 11.12.2008 klo 10:13  Päivitetty: to 11.12.2008 klo 14:44
Rakentaminen
Vastaanottajan sähköpostiosoite (erota useat osoitteet pilkulla):
Lähettäjän nimi:
Lähettäjän sähköpostiosoite:
Viesti vastaanottajalle:

Hermanniin lähes autoton asuinalue

Tuulensuunkujan uudet korttelit rakennetaan poikkeuksellisen tiiviiksi. Havainnekuva arkkitehtikilpailun voittajasta.Arkkitehtitoimisto Sarlin + Sopanen Oy

Helsingin Etelä-Hermanniin rakennetaan hyvin tiivis ja lähes autoton asuinalue.

Tuulensuunkujan alueen arkkitehtikilpailun voittaja julkistettiin tänään torstaina. Klaffi-niminen ehdotus muodostuu neljästä 5 - 7 -kerroksisesta asuinkerrostalosta. Ehdotusta käytetään rakennusten jatkosuunnittelun pohjana.

Uusi asuinalue suunnitellaan noin 2 500 asukkaalle. Kerrostaloasunnoista luvataan merinäköalat Vanhankaupunginselälle ja Sompasaaren suuntaan.

Autot ajetaan maanalaiseen pysäköintiluolaan, ja maan päällä liikkuu vain kevyt liikenne. Alueella on viime vuosisadan alkupuolella sijainnut vankilan puutarhoja, joiden maisemaa säilytetään. Myös suuria korkeuseroja hyödynnetään alueen suunnittelussa.

Neljän tontin kokonaisuus vapautui asuntorakentamiselle, kun Eläinlääketieteellinen korkeakoulu siirtyi Viikkiin.

Kortteli pyritään rakentamaan vuonna 2010. Voittoisan ehdotuksen laati Arkkitehtitoimisto Sarlin & Sopanen Oy. Aluetta rakentavat Skanska Kodit Oy ja VVO Rakennuttaja Oy.

Muut kuvat
Vartti.fi
Lukijoiden kommentit » 3 viestiä
11.12.2008 11:54 | turbopena

rakennutajien löpinöitä

Uskoo ken näkee.. todennäköisesti se on kuitenkin yhtä autoton kuin isoroban kävelykatu. Jos autottomuus perustuu vain ihmisten hyväntahtoisuuteen, niin se ei vaan toimi. Ainoa ratkaisu on tekniset ajonesteet alueelle.

11.12.2008 12:01 | lehdenjakaja

Huoltoajo

Lehdenjakajana harmittaisivat nuo tekniset ajoesteet. Meille kun ei anneta mitään autohallien avaimia, jotta voisimme jakeluautolla mennä sinne. Hesareita kun on pariinkin isoon kerrostaloon menossa, niin ei niitä jaksa kantaa kerralla, vaan aina olisi käveltävä pitkä matka hakemaan autosta lisää. Jos auton saa oven eteen, niin lehdenjakelu yöllä sujuu nopeammin ja voidaan edetä seuraavaan kohteeseen. Ymmärrän kyllä tekniset esteet "huviajelun" estämiseksi, mutta ne aiheuttavat ongelmia esimerkiksi tällaisessa tapauksessa.

11.12.2008 14:29 | antti

Roba ei ole Hermanni

Tiettävästi tällä uudella alueella ei sijaitse kymmeniä liikkeitä ja ravintoloita jotka tarvitsevat jatkuvaa huoltoliikennettä, kuten esimerkiksi isoroballa...

Kirjoita kommentti:
Otsikko
Kommentti
Nimi
Voit kommentoida tekeillä olevia juttuja, kunnes niiden deadline umpeutuu. Juttuja julkaistaan Vartissa ja Metrossa.