Toimitus Mediatiedot Jakelutiedot Yhteystiedot
ke 31.12.2008 klo 10:18
Uutinen
Vastaanottajan sähköpostiosoite (erota useat osoitteet pilkulla):
Lähettäjän nimi:
Lähettäjän sähköpostiosoite:
Viesti vastaanottajalle:

Ruokaa lahjoittavat kaupat vetoavat turvallisuuteen

Kaupat saattavat luovuttaa leipää hyväntekeväisyysjärjestöille, mutta muita elintarvikkeita ei luovuteta tuotteiden turvallisuuteen vedoten. Näin toimivat esimerkiksi HOK-Elannon suurimmat myymälät.

Kaupat myyvät alennuksella tuotteita, joiden päiväykset lähestyvät. Roskiin heitetyn ruoan osuus on yhdestä kahteen prosenttia myynnistä.

Aleksanterinkadun Stockmann lahjoittaa Punaiselle Ristille leipää ja kuivatavaraa. Tuoretuotteet heitetään pois, koska kylmäketjun katkeamattomuudesta ei ole takeita. Ylijäävän biojätteen määrää kauppa ei kerro.

Suomen Lähikauppa Oy:n mukaan ongelma on, että harva lahjoituksen saaja sitoutuu noutamaan tuotteita säännöllisesti. Biojätteitä ketjun kaupoissa heitetään päivittäin pois noin 30 euron arvosta.

Vantaalaisen K-Market Kielotien kauppias Mika Ranki kertoo kauppansa lahjoittaneen päiväystuotteita seurakunnalle jo vuosia. Ruoat haetaan hiekkaharjulaisesta kaupasta kuutena aamuna viikossa, ja ne jatkavat matkaansa seurakunnan kylmävarastoihin.

- Kaikelle ruoalle on lisätarvetta, vapaaehtoistyöntekijä Seppo Mansikkamäki toteaa.

Päiväystuotteet päätyvät lopulta seurakunnan järjestämien ruokailujen antimiksi tai ilmaiseksi jaettaviin ruokakasseihin.

Kauppias saa ruoan lahjoittamisesta paitsi hyvän mielen, myös taloudellista hyötyä säästämällä jätekustannuksissa.

Nyt K-Market Kielotien biojäteastia tyhjennetään kerran viikossa, mutta ilman ruokalahjoituksia se pursuilisi lähes päivittäin.

Myös aikaa säästyy. Jos ruoat heitettäisiin biojätteisiin, kaupan henkilökunta joutuisi repimään kaikki muovipakkaukset auki, jotta biojäte ja sekajäte päätyisivät oikeaan osoitteeseen.

Ideaalitilanne kauppiaalle olisi, että kaikki tuotteet myytäisiin normaalihintaan, minkään tuotteen koskaan loppumatta.

Käytännössä tämä on mahdotonta, sillä asiakkaiden mielitekoja ei voi ennustaa.

Tuotteiden on myös oltava priimakunnossa. Ruttuinen mandariini ja kulmasta kolhiutunut maitopurkki valitaan hyllystä viimeisenä.

- Asiakas ostaa silmillään, Mika Ranki toteaa.

Tiina Kekäläinen
Lukijoiden kommentit » 0 viestiä
Kirjoita kommentti:
Otsikko
Kommentti
Nimi
Voit kommentoida tekeillä olevia juttuja, kunnes niiden deadline umpeutuu. Juttuja julkaistaan Vartissa ja Metrossa.